-
اسلام وحقوق بشر-یخش دوم
پنجشنبه 3 مردادماه سال 1387 14:38
نحوه تحلیل تعارض ها: الف-صدور حکم فقهی شرایط خاص دارد: هر حکم فقهی باید توجیه عادلانه، عقلایی و اخلاقی داشته باشد ونسبت به سایر ادیان برتری اسلام را حفظ نماید(الاسلام یعلوا ولایعلی علیه)..همه احکام اسلام درزمان صدوراولیه این چهارشرط را داشته است.بنابراین چون ،فقه برداشت واستنباط فقها می باشد،ممکن است درزمان فعلی بعضی...
-
اسلام وحقوق بشر-بخش اول
سهشنبه 1 مردادماه سال 1387 20:21
سلام بردوستان عزیز چندروز پیش درمیان مباحث مطرح شده در کلاس درس بحثی پیرامون نسبت اسلام وحقوق بشر به عنوان یکی از موضوعات جدید دنیای امروز مطرح شد که سعی می کنم خلاصه آن را جهت اطلاع علاقمندان دراینجا بیاورم. اجمالی بررابطه اسلام وحقوق بشر مفهوم حقوق بشر -حقوق بشر، یعنی حقوق بشر از آن حیث که بشر است، بدون هیچ قید و...
-
ثبات یا تغییر-بخش دوازدهم
دوشنبه 31 تیرماه سال 1387 16:44
در قسمت قبل گفتیم،ازآنجا که آموزش وپرورش دربین راه کارسوم وچهارم قرار داشت،نه حاضربود شرایط جدید را بپذیرد( ویا درک کند)،بنابراین، به نوعی وضعیت خاص دچار شد .دراین وضعیت ،ازیک طرف احساس می کرد نهادهای موثر جامعه که اتفاقا نبض مالی آموزش وپرورش در دست آنها بود توجه جدانی به آنان نداشت واز سوی دیگر هر چه در صحبت های...
-
ثبات یا تغییر-بخش یازدهم
پنجشنبه 27 تیرماه سال 1387 21:35
باسلام خدمت دوستان عزیز مدتی بود نگارش مطالب مربوط به موضوع"تغییر برای عدم تغییر" به خاطر برخی اشتغالات به تاخیر افتاده بود که از این بابت عذرخواهی می کنم. در بخش دهم وضعیت آموزش وپرورش را تا زمانی بررسی کردیم که بعد از پایان جنگ وبروز برخی تغییرات ارزشی،اقتصادی واجتماعی آموزش وپرورش خود را درتنگنا دید. این تنگنا در...
-
اسلام وعلم-بخش دوم
یکشنبه 23 تیرماه سال 1387 19:48
ویژگی های علما وعلم اسلامی 1- « وارث نبی بودن عالمان»، به استناد حدیث معتبر (عالمان وارثان پیامبرانند). به این فکر کنید که چه چیزی جز صفت هدایتگری است که از سوی انبیاء به عالمان به ارث می رسد؟ 2- «خشیت خدا داشتن عالمان» به استناد: «انما یخشی الله من عباده العلماء» (فاطر:28) (یعنی از بندگان تنها عالمان از خشیت خدا را...
-
اسلام وعلم -بخش اول
جمعه 21 تیرماه سال 1387 14:18
باسلام خدمت دوستان دیروز موضوع بحث ما در دانشگاه بررسی رابطه علم واسلام بود.منظر ورود ما به بحث،، نظر اسلام درباره علم بود.ضمن باید بگویم این موضوع با پیشنهاد دانشجویان در مطالب درسی گنجانده شده بود. فکر کردم گذاشتن موضوع بررسی اجمالی این بحث در وبلاگ شاید مورد استفاده دوستان قرار گیرد. بااین توضیح که درتدوین این مطلب...
-
ثبات یا تغییر-بخش دهم
دوشنبه 17 تیرماه سال 1387 17:39
دربخش قبل گفتم آموزش وپرورش در گذشته وضعیت "نرگس" مغرور را داشت.علت،آن بود که تا حدود دودهه پیش ،رقیب چندان جدی برای این نهاد وجود نداشت،خصوصا اگرتاسیس آموزش وپرورش نوین درایران را درنظربگیریم که کمتر از 80سال از عمرآن می گذرد،به لحاظ شرایط ارتباطی واطلاعاتی آن زمان،دورانی گذشت تا این نهاد جابیفتد ومردم آن را...
-
ثبات یا تغییر-بخش نهم
شنبه 15 تیرماه سال 1387 14:41
خودشیفتگی نرگس گونه سلام بردوستان عزیز در بخش های قبلی بعد از آن که در مورد حالات پنج گانه تحلیل تعارض وضعیت"تغییر برای عدم تغییر" صحبت کردیم ،گفتم که مهم ترین روزنه خروج از وضعیت ناامیدکننده آموزش وپرورش ،رهایی از حالت "خودشیفتگی نرگس گونه" می باشد. شاید سوا ل این باشد که این حالت چگونه وضعیتی است.ابتدا به توضیح...
-
ثبات یا تغییر-بخش هشتم
جمعه 14 تیرماه سال 1387 11:26
تاکنون پنج حالت متصور برای وضعیت"تغییربرای عدم تغییر" ذکر گردید. حالت اول: ثبات معمولا باعث انباشته شدن تجربه وافزایش شناخت نسبت به وضعیت موجود می گردد.در حالی که تغییرات پی در پی باعث از بین رفتن وعدم انباشت شناخت می گردد. حالت دوم: از آنجا که مسئولین ومدیران ارشد وزارت آموزش وپرورش توانایی لازم را دارا نبوده وشناخت...
-
ثبات یا تغییر-بخش هفتم
چهارشنبه 12 تیرماه سال 1387 15:49
باسلام خدمت دوستان گرامی تاکنون چهار حالت از حالاتی را که می توان برای تعارض"تغییر برای عدم تغییر"تصورکرد، ذکر کردم.امروز می خواهم حالت پنجم را ذکر کنم. حالت پنجم : "همانند حالت چهارم اکثریت قریب به اتفاق می دانند واعتقاددارند تغییر درآموزش وپرورش برای افزایش کارآمدی وانطباق با تحولات پیرامونی لازم است،اما به قدری...
-
ثبات یا تغییر-بخش ششم
سهشنبه 11 تیرماه سال 1387 15:09
سلام بردوستان عزیز در پنج بخش قبلی ،سه حالت متصور برای حالت "تغییریرای عددم تغییر"راذکر کردم ومقداری درباره آنها صحبت کردم.امروز می خواهم پیرامون حالت چهارم مطالبی رابیان نمایم. حالت چهارم:برخلاف حالت های اول تا سوم که هیچ یک از بخش ها با تغییرات اساسی موافق نبودند وبرای عبورازآن سعی می کردند تاباتغییرات زیاددر...
-
ثبات یا تغییر-بخش پنجم
دوشنبه 10 تیرماه سال 1387 13:13
درحالت قبلی(سوم) همان گونه که گفته شد یک توافق نانوشته میان همه اجزاء وارکان آموزش وپرورش وجوددارد که هیچ تغییراساسی صورت نگیرد. یکی از دلایل این وضعیت که قریب به اتفاق اعضاء آموزش وپرورش آن را نمی پذیرند وحتی در برابر طرح آن موضع گیری تندی دارند این نکته است که اعضاء این نهاد خود،درباطن میدانند که توان تغییر را...
-
ثبات یاتغییر-بخش چهارم
یکشنبه 9 تیرماه سال 1387 14:09
باسلام خدمت دوستان عزیز همان گونه که در سه بخش قبلی پیرامون تغییرا ت در آموزش وپرورش گفتم وضعیت"تغییربرای عدم تغییر"درآموزش وپرورش حاکم است وگفتم چند حالت برای توضیح این تناقض مطرح است: حالت اول: ثبات معمولا باعث انباشته شدن تجربه وافزایش شناخت نسبت به وضعیت موجود می گردد.در حالی که تغییرات پی در پی باعث از بین رفتن...
-
ثبات یا تغییر-بخش سوم
شنبه 8 تیرماه سال 1387 17:26
حالت قبلی همانگونه که ذکر شد نشان میدهد بدنه آموزش وپرورش توانایی لازم برای تغییرراندارد.وچون این آمادگی وتوانایی وجودندارد بدنه از تغییرات خوشحال شده ودائما منتظرآن است. این دیدگاه معمولا از سوی کسانی مطرح می شود که دیدگاه انتقادی نسبت به بدنه داشته وآن را فرتوت وناتوان می پندارند بنابراین به دنبال تغییر در ساختار...
-
ثبات یا تغییر-بخش دوم
پنجشنبه 6 تیرماه سال 1387 12:28
سلام بردوستان عزیز درمطلبی قبلی اشاره ای داشتم به اینکه عده زیادی در آموزش وپرورش دائما درانتظار شنیدن خبر تغییر وجابجایی هستند .البته مطالعه وضعیت تغییرات مدیران نیز نشان می دهد عمر مدیران درآموزش وپرورش بسیار کم است وبا هر جابجایی در عرصه قدرت ،موج گسترده ای از تغییرات به راه می افتد.البته بعدا اشاره کردم علیرغم این...
-
ثبات یا تغییر-بخش اول
چهارشنبه 5 تیرماه سال 1387 21:47
سلام بردوستان عزیز چندروزپیش به یکی از ادارات آموزش وپرورش شهر تهران که به تازگی رییس آن عوض شده رفته بودم.وقتی باکارمندان صحبت می کردم هرکدام نقطه نظری داشتند.اما نکته جالب ومشترک این بود که همه می گفتند حدودیکسال است که منتظراین تغییر بودند.بلافاصله باتوجه به تجربیات خودم دراین مدت به یاد این موضوع افتادم که همیشه...
-
آموزش وپرورش وتوسعه
چهارشنبه 5 تیرماه سال 1387 16:39
سلام بردوستان عزیز از امروز میخواهم مطالبی را دررابطه با نسبت توسعه وآموزش وپرورش بنویسم که مبتنی بر یک پژوهش علمی می باشد که توسط اینجانب صورت گرفته است.وسپس به بررسی این نسبت با وضعیت آموزش وپرورش در ایران بپردازم. امیدوارم دوستان ضمن مطالعه نظرات خودرانیز ارائه فرمایند تا به غنی شدن مباحث کمک شود. امروز بخشی از...
-
روز زن،تولدگونه یا انسان گونه
سهشنبه 4 تیرماه سال 1387 18:06
سلام بردوستان عزیز امروز به مناسبت تولد حضرت زهرا(س)،درایران روز زن نام گذاری شده است که به نوبه خود این روز راگرامی می دارم وبه زنان گرانقدر وبانوان محترم ایرانی تبریک می گویم. هرچند دراین گونه مناسبت ها این سوال برای من مطرح می شودکه آیا این گرامیداشت مانند"جشن تولد" است که در همان روز همه به صاحب تولد تبریک می...
-
پرتاب زباله،شهروندی وآموزش وپرورش
دوشنبه 3 تیرماه سال 1387 16:09
پرتاب زباله،شهروندی وآموزش وپرورش بخش دوم بحث درقسمت قبلی این بود که چرا علیرغم استفاده از تمام مظاهر مدرنیته وشهرنشینی،قواعد شهرنشینی رعایت نمی شود. به نظر بنده جواب وریشه اصلی جواب این سوال دراین نکته است که آیا اساسا مفهوم شهروندی برای ما روشن است؟ آیا شهروندی به عنوان یک مفهوم در شخصیت ما نهادینه شده است؟آیا...
-
پرتاب زباله،شهروندی وآموزش وپرورش
دوشنبه 3 تیرماه سال 1387 16:07
پرتاب زباله،شهروندی وآموزش وپرورش سلام بردوستان عزیز "رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از جریمه شدن بیش از 100هزار اتومبیل به دلیل پرتاب زباله در سطح معابر شهر، طی 4 ماه گذشته خبر داد ." (متن خبر رااز اینجا بخوانید) این متن خبری بود که چندروزپیش به نقل از برخی خبرگزاری ها منتشر شد. توجه به این خبر وسایر...