یادداشت های آقای معاون

آموزش وپرورش-عقلانیت-مسایل اجتماعی(درج و یا انتشارمطالب با ذکر منبع بلامانع است)

یادداشت های آقای معاون

آموزش وپرورش-عقلانیت-مسایل اجتماعی(درج و یا انتشارمطالب با ذکر منبع بلامانع است)

پرتاب زباله،شهروندی وآموزش وپرورش

پرتاب زباله،شهروندی وآموزش وپرورش

سلام بردوستان عزیز

"رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از جریمه شدن بیش از 100هزار اتومبیل به دلیل پرتاب زباله در سطح معابر شهر، طی 4 ماه گذشته خبر داد."

(متن خبر راازاینجا بخوانید)

 

 

این متن خبری بود که چندروزپیش به نقل از برخی خبرگزاری ها منتشر شد.

توجه به این خبر وسایر اخبار مربوط به قاطعیت پلیس راهنمایی ورانندگی در برخورد با جرایم رانندگی  و اقدامات به ظاهر مثبت بسیار دیگری که توسط پلیس،رسانه های عمومی مخصوصا صداوسیما صورت می گیرد تاشایدازحجم تخلفات رانندگی کاسته شود از یک سو وعدم نتیجه بخش بودن این اقدامات وهمچنین عدم کاهش محسوس تلفات حاصل از رانندگی نیاز به چند نکته تامل برانگیز دارد.

اول: امور مربوط به مقررات مربوط به نحوه راندن اتومبیل ها در خیابان ها از پدیده های سده اخیر در جهان می باشد که هم زمان با ورود این وسیله نقلیه وضع گردیده است.

دوم: گسترش این وسایل هم زمان با توسعه مفاهیم جدید مربوط به دوران مدرنیته می باشد.

سوم:یکی از مفاهیم مدرنیته ،مفهوم شهروندی می باشد.چرا که با گسترش مدرنیته وهمزمان شهرنشینی ووسایل تکنولوژیک جدید لازم بود تا ساکنان این شهر قواعد ومفاهیمی را برای تنظیم بهتر زندگی خود دراین محیط تنظیم نمایند.به مجموعه این مفاهیم وقواعد که مربوط به نحوه زندگی در شهرهای جدید ومدرن بود،اصطلاحا قواعد شهروندی می گویند.

چهارم:شهروندی یک مفهوم به هم پیوسته است که دربرگیرنده تمام اجزا مربوط به زندگی درشهراست.

پنجم: رعایت مقررات راهنمایی ورانندگی ،رعایت نظافت شهر،رعایت حقوق دیگر ساکنین و... از مفاهیم ابتدایی شهروندی است که البته نمونه عالی آن در مشارکت اجتماعی وسیاسی شهروندان تبلور پیدا می کند

با توج به این مقدمه،این سوال مطرح می شود که درکشور ما شهری مانند تهران وجود دارد ودارای شهروندان بسیار زیادی است که از تکنولوژی های مدرن مانند اتومبیل،تلفن همراه،رایانه و... استفاده می کنند اما هرروز یک مسئول از عدم رعایت مقررات گلایه می کند.یکی از عدم رعایت مقررات حمل ونقل،دیگری از وضع زباله شهر ،دیگری از عدم رعایت ساکنین آپارتمان و.... گلایه دارند.

به نظر شما چرا علیرغم این همه پیشرفت در استفاده از وسایل مدرن شهرنشینی،قواعد شهروندی رعایت نمی شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد