مخاطب شناسی و مخاطب سنجی بحث مغفول نظام آموزشی

مخاطب سنجی؛ ضرورت بازنگری در برنامه هفتگی دانش آموزان
امروزه در برنامه ریزی برای سطوح مختلف مدیریت در سیستم های انسانی، توجه به مخاطب دارای اهمیت فراوانی است. شاید بحث مخاطب شناسی و مخاطب سنجی بیشتر در ادبیات روابط عمومی و رسانه مورد بحث قرار گرفته، اما در هر سیستم انسانی که هدفش تغییر نگرش و ایجاد رفتار جدید است، مخاطب شناسی اهمیت پیدا می کند.
آموزش و پرورش که برای یادگیری فعالیت کرده و یکی از اهداف اساسی آن ایجاد تغییرات پایدار در رفتار دانش آموزان بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت حاکم است از مهم ترین نهادهایی است که باید برای مخاطب شناسی و مخاطب سنجی اهمیت فراوان قایل شود.

ادامه نوشته

آموزش و پرورش و انسان هایی که حذف می شوند

فارغ از ورود به این بحث، وقتی صحبت از پیشنهاد افرادی برای این منظور می شود، انگشتان یک دست هم به پایان نمی رسد.
چرا این طور شده و نمی توانیم مدیران متعدد برای این منظور نام ببریم، البته هدف اصلی بنده، انتخاب وزیر نیست بلکه آن را دستمایه طرح مطلبی اساسی در نظام آموزش و پرورش ایران قرار داده ام و نام آن را «نگاه حذفی به انسان ها» گذاشته ام.
اگر به دوران کودکی خود برگردیم یاد اولین نگاه حذفی خواهیم افتاد.
نوع ایستادن در صف، نوع چینش نیمکت ها در کلاس و ترتیب قرار گرفتن دانش آموزان تابعی از عاملی به نام قد بود.
معلمان و مسئولین مدرسه، برای اینکه مانعی در دید دانش آموزان ایجاد نشود، دانش آموزان بلند قد را در انتهای صف یا انتهای کلاس قرار می دادند.

ادامه نوشته

پژوهش و سرگردانی مدیریتی در مدارس

پژوهش در نهادهای آموزشی خصوصا مدرسه، از دو جهت مورد توجه و اهمیت است:
اول: پژوهش باید به عنوان روح حاکم در تمام ارکان مدرسه اعم از روش تدریس، ارزشیابی ها، فعالیت های تکمیلی و فعالیت های فرهنگی وجود داشته باشد. چرا که یکی از وظایف دستگاه تعلیم و تربیت، تربیت انسان های مساله محور و پژوهش مدار است.
دوم: در فلسفه پژوهش گفته می شود ، روش پژوهش دارای اهمیتی حیاتی و اساسی در محتوای پژوهش است. به عبارتی هر اقدام پژوهشی برای حل مساله بدون روشی مناسب و متناسب نه تنها به حل مساله منجر نمی شود، بلکه ممکن است آسیب های زیان باری نیز به مساله و موضوع اصلی وارد کند.

ادامه نوشته

پایان و آغازی بر مدرسه

کشورهایی همچون آلمان و ژاپن جنگ زده، بنای توسعه خود را بر توسعه نظام آموزش و پرورش قرار دادند و امروزه توانسته اند، اقتصادی مدرن و پویا داشته باشند. استونی به عنوان کشوری جدا شده از شوروی کمونیست که از مشکلات متعدد اقتصادی رنج می برد، نیز برنامه های متعددی برای رشد کیفی مدارس خود اجرا می کند تا در مسیر توسعه اقتصادی قرار گیرد.
در ایران، به لحاظ نظری و در مقام کلام، مدرسه اهمیتی فوق العاده دارد، در حالی که اکنون و خصوصا در چند سال اخیر در وضعیت نگران کننده ای قرار گرفته و چنان غیرکارآمد شده است که گویا، پایان آن نزدیک است.

ادامه نوشته

بازتاب بین المللی بازگشایی مدارس منطقه 2

با سلام خدمت دوستان و همکاران گرامی

اول مهر امسال در منطقه ما تفاوتی عمده داشت از دو جهت: اول اینکه، در ادامه فعالیت های محیط زیستی خانم دکتر ابتکار زنگ مدرسه فرزانگان را نواختند و از برد مدارس محیط زیستی رونمایی کردند. دوم اینکه، شبکه پرس تی وی پوشش بین المللی این مراسم را به عهده گرفت

برای دیدن گزارش press tv  اینجا  را کلیک کنید

بازگشایی مدارس در مهر94 با حضور خانم ابتکار

ابتکار- طالب زاده

بازگشایی مدارس در مهر94 با حضور خانم ابتکار

طالب زاده

 

کتاب جدید

 

تغییرات بر دانش‌پژوهان امروز، به ویژه بر دانشجویانی که مباحث نگارش را در سرفصل آموزشی خود دارند، بسیار ضروری است. از این رو گردآورندگان این کتاب بر آن شدند تا بر اساس آخرین تغییرات در مکاتبات اداری، رسانه‌ای، پژوهشی و ... قواعد و اصول گزارش‌نویسی را در نوشته پیش رو بگنجانند.

دیدار با رییس جمهور

طالب زاده

 

طالب زاده

گزارش ویدیویی از بازدید دکتر فانی از درمانگاه فرهنگیان منطقه 2

با سلام خدمت دوستان عزیز

دکتر فانی وزیر اموزش و پرورش روز شنبه 20تیر، بازدید سرزده ای از درمانگاه فرهنگیان داشتند. در این بازدید ایشان از ازبخش های مختلف بازدید نمودند و با مراجعین که فرهنگیان و عمدتا بازنشسته بودند ، صحبت کردند. چند نکته قابل توجه در این بازدید وجود داشت

اول اینکه، تقریبا همه مراجعین و پزشکان از نحوه خدمات رسانی درمانگاه رضایت داشتند و دکتر فانی در نشست خبری پایانی به ان اشاره نمودند. اما در گزارش های خبری شبکه های مختلف تلویزیونی اشاره ای به ان نشد. جالب تر اینکه اصرار خبرنگاران تلویزیونی برای بیان مشکلات از طرف مصاحبه شوندگان، هیچ نتیجه ای نداد. گویا وظیفه رسانه ملی فقط بیان نارسایی ها است

دوم اینکه، فرهنگیان با مشاهده وزیر عمدتا دو خواسته داشتند: یکی، افزایش حقوق و دومی وضعیت بیمه تکمیلی که رسانه ها ماحصل گزارش خود را به مورد اخیر خلاصه کردند

برای اینکه با بخشی از واقعیات این بازدید اگاه شوید، فیلم ان را در چند بخش قرار می دهم

برای مشاهده بخش اول  اینجا  را کلیک کنید

برای مشاهده بخش دوم  اینجا  را کلیک کنید

برای مشاهده بخش سوم  اینجا  را کلیک کنید

با خانواده های شهدا

طالب زاده

 

بازدید سرزده وزیر آموزش و پرورش از درمانگاه منطقه 2

طالب زاده

 

طالب زاده

با وزیر بهداشت در افتتاح طرحی بهداشتی

طالب زاده

شروع دوباره

سلام بر دوستان عزیزم

بالاخره بعد از مدت طولانی سایت بلاگفا دوباره فعاال شد که جای خوشحالی دارد

انشااله طاعات همگی قبول درگاه حق باشد

دانش آموزان چه گفتند؟

روز های شنبه ویکشنبه ،انتخابات نماینده شوراهای دانش آموزی منطقه تشکیل شد.درابتدای برنامه از دانش آموزان خواستم نظرات خود را درمورد جوانب مختلف بیان کنند.چه دختران وچه پسران، مطالب بسیار عالمانه ودقیقی مطرح کردند که حیفم آمد آنها را بیان نکنم.

عمده مسایلی که با ظرافت بیان شد عبارت بودند از:ضرورت توجه توامان به آموزش وپرورش وتوجه به ابعاد فرهنگی، فضای کسل کننده مدارس، باز نبودن فضای انتقاد در مدارس،عدم آموزش مهارت های زندگی،عدم توجه جدی به شوراها،برخورد های نامناسب با اشتباهات دانش آموزان،  کمبود تجهیزات آزمایشگاهی خصوصا برای رشته تجربی، زمان بندی امتحانات،عدم وجود امکانات ورزشی، ضرورت نظارت برمدارس، ضرورت توجه به مسایل پژوهشی، نیاز به شبکه اطلاعاتی در منطقه، اشکالات ومحتوای سنگین کتب درسی

بیان این نظرات،حکایت از عمق توجه دانش آموزان داشت وبرما مسئولین است که در برنامه ریزی ها ، نظرات مخاطبین را فراموش نکنیم ودراتاق های دربسته تصمیم نگیریم