یادداشت های آقای معاون

آموزش وپرورش-عقلانیت-مسایل اجتماعی(درج و یا انتشارمطالب با ذکر منبع بلامانع است)

یادداشت های آقای معاون

آموزش وپرورش-عقلانیت-مسایل اجتماعی(درج و یا انتشارمطالب با ذکر منبع بلامانع است)

المپیک-آرزوهای برباد رفته(بخش دوم)


Image and video hosting by TinyPic



به خاطر همین مساله است که نوع وروش تفکر به اندازه و به اعتقاد بنده،بیشتر از خود تفکر دارای اهمیت است.اینکه انسان باچه روشی می اندیشد در مقایسه با آنکه به هر گونه می اندیشد دومقوله مهم می باشند .البته اندیشیدن وفکر کردن ،خوب وبا اهمیت است اما اینکه با چه روشی می اندیشد دارای اهمیت بیشتری است.

نمونه ای که در قسمت قبل گفتم از همین مقوله است.درست است که مسئولین ورزش زحمت کشیده اند ومدت های زیادی تشکیل جلسه داده وساعت ها پیرامون موفقیت تیم ایران فکر کرده اند ،اما اینکه چگونه فکر کرده اند مهم تر بوده وجای بررسی بیشتری دارد.

به عنوان نمونه دیگری از اندیشیدن، می توان به نقش دعا اشاره داشت.درتمام مسابقات ورویدادهای مهم ورزشی همه ،خصوصا رادیو وتلویزیون از مردم می خواهند که برای موفقیت فلان تیم و یا فلان ورزشکار دعاکنند.اما درنهایت می بینیم همان تیم یا ورزشکار شکست می خورد.سوال پیش می آید که چرا خداوند دعای چند میلیون مسلمان را مستجاب نکرد.

در حالی که تیم ویا ورزشکار غیرمسلمانی برنده می شود بدون این همه دعا.ما ،فوری دراین مواقع می گوییم که خدا به مصلحت ندید.درحالی که اگر خوب به مساله بنگریم،درمی یابیم: دعا،شرایطی دارد ودارای فلسفه مشخصی است.از نظر ودیدگاه غالب ماایرانیان همان طور که قبلا اشاره شد چون رابطه میان انسان وخدادرامور را یک رابطه عرضی فرض می کنیم،بنابراین دعا می تواند در عرض فعالیت انسان باشد.در حالی که اگر بپذیریم ،این رابطه طولی است به دنبال آن خواهیم پذیرفت ،دعا بدون تلاش وفعالیت انسان جایگاهی ندارد.شاید به خاطر این است که بسیار دعا می کنیم اما کمتر نتیجه می گیریم.

به عبارتی اگر مقایسه ای میان کلمه انشاء اله و"ماشاء اله" بکنیم،خواهیم دید در کشور ما استفاده از کلمه "انشاءاله"در مقایسه با آن یکی پرکاربردتر است.یعنی امید داریم خدا کارها را درست کند ودر پس ذهن خود به دنبال رشد وتوسعه بدون تلاش هستیم.

مرحوم مطهری معتقد بود ،دعا نباید جانشین فعالیت های انسان گردد: «دعا نباید جانشین فعالیت طبیعی آدمی بنشیند، معصومین علیهم السلام فرموده‌اند: «خمسه لا یستجاب لهم» یعنی پنج دسته‌اند که دعای آنها مستجاب نمی‌شود: یکی دعای کسی که زنی دارد که او را اذیت می‌کند و از دست او به تنگ آمده و وی می‌تواند او را طلاق دهد و تمکن مهریه او را دارد اما طلاق نمی‌دهد. دوم کسی که برده‌ای دارد که مکرر فرار کرده و باز هم او رانگه داشته و می‌گوید خدایا مرا از شر او راحت کن در حالی که می‌تواند او را بفروشد. سوم کسی که از کنار دیوار کج مشرف به سقوط عبور می‌کند و می‌بیند عن‌قریب سقوط می‌کند اما دور نمی‌شود. چهارم کسی که پولش بدون سند پیش طرف مانده و او نمی‌دهد و این پیوسته دعا می‌کند و از خدا می‌خواهد که پولش را به او برگرداند. پنجم کسی که در خانه‌اش نشسته و کار و کسب را رها کرده و پیوسته می‌گوید: اللهم ارزقنی! خدایا به من روزی برسان.»‌(بیست گفتار، ص 234)

پس می بینیم که نوع نگاه وروش تفکر پیرامون امور دینی ومذهبی چقدر در نتایج کار های ما تاپیر دارد.همه به خاطر داریم سخنان رییس سازمان ورزش کشور را قبل از مسابقات المپیک که گفتند:

"تمام تلاش خود را برای موفقیت در این المپیک انجام داده‌ایم و برای کسب مدال بیشتر دعا می‌کنیم."

برای دیدن متن کامل سخنان ایشان اینجا را کلیک کنید.

خب،بعد از المپیک مشخص شد ،پیش بینی ها واقدامات لازم برای موفقیت درالمپیک به طور صحیح انجام نشده بود وبه طورطبیعی چون "لیس للانسان الا ماسعی" فلسفه مزد تلاش های انسان است، نه صرفا میزان ساعات دعا ونذورات،شاهد بدترین شکست وناکامی تیم ایران در تاریخ المپیک بودیم.

از سوی دیگر دعای مادر هادی ساعی مستجاب می شود چون فرزندش تمام تلاش ها وتمرینات سخت را انجام داده وبه طور طبیعی با دعای مادرش ،توان اونیز به مدد الهی مضاعف شده است.

با این مقدمه باید دید چه اشکالاتی در روش تفکر ما وجود دارد که قبل از هر اقدامی از موفقیت صحبت می کنیم وبعد از انجام عمل وعدم کسب نتایج مورد نظر بلافاصله برآشفته می شویم وهر که را دم دستمان باشد از تیغ می گذرانیم.

امروز شنیدم دم این تیغ ظاهرا نزدیک گردن رییس فدراسیون کشتی است.همان گونه که بعد از نتایج تیم فوتبال ایران در جام جهانی 2006 این تیغ گردن رییس فدراسیون وقت را برید وحتی اجازه استعفا نداد.

این خبررا بخوانید:

رییس سازمان تربیت بدنی احتمال تغییرات در مدیریت فدراسیون کشتی را رد نکرد.

متن خبر رااز اینجا بخوانید.

نویسنده:حسین طالب زاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد