یادداشت های آقای معاون

آموزش وپرورش-عقلانیت-مسایل اجتماعی(درج و یا انتشارمطالب با ذکر منبع بلامانع است)

یادداشت های آقای معاون

آموزش وپرورش-عقلانیت-مسایل اجتماعی(درج و یا انتشارمطالب با ذکر منبع بلامانع است)

آموزش وپرورش وتوسعه-بخش دوم


باسلام خدمت دوستان عزیز
تعدادی از دوستان به من یادآوری کردند که مدتی است مطالب مربوط به آموزش وپرورش وتوسعه را نیمه کاره رهاکرده وادامه نداده ام.بنده ضمن قبول انتقاد وارده،سعی می کنم ادامه آن مباحث را درچندروز بنویسم وبعد المپیک پکن را دستمایه ای قرار دهم برای بررسی یک معضل فکری مهم درمیان ما ایرانیان.

خب،دوستانی که مطالب مربوط به آموزش وپرورش وتوسعه را دنبال می نمایند ،می توانند برای اینکه مطالب را از ابتدا بخوانند اینجا راکلیک نمایند.


واما قسمت دوم پژوهش


از سوی دیگر ، نظامهای سیاسی و حکومتی



از این نهاد ، بعنوان ابراز سلطه و وسیله انتقال ایستارهای سیاسی 6 به نسلهای بعدی ، استفاده می نمایند . این تأثیر بر اساس ساخت و نوع نگرش نظام سیاسی ، متفاوت است . در نظامهای کمتر توسعه یافته باعث بسط عدم آزادیها وتحکیم مبانی غیر دمکراتیک نظام سیاسی می گردد و در بعضی کشورهای توسعه یافته ، منجر به ارائه نظریات و ارزشهای جهانی مانند طرح " نظم نوین جهانی " شده و باعث بسط نگرش تسلط فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی به جهان می شود . در جوامع توسعه یافته یا کمتر توسعه یافته باعث بسط فرهنگ سکوت ، فرهنگ سیاسی غیر فعال یا حد اکثر باعث بسط فرهنگ سیاسی میشود که مشرکت تجهیزی 7 را گسترش میدهد .

با توجه به مسائل فوق و در آستانه ورود به قرن بیست و یکم ، کشورها می بایستی توجه جدی و لازم به آموزش و پرورش داشته و در این میان کشورهای در حال توسعه بایستی هر چه سریعتر به بازیابی نقش آموزش و پرورش در توسعه و تحولات کشور بپردازند و در انتخاب نظامی کارآ از آموزش و پرورش از هیچ کوششی دریغ ننمایند.

آموزش و پرورش با دوران کودکی ، نوجوانی و جوانی انسانها سروکار داشته و به شکل گیری و تثبیت شخصیت انسانها در دوران مختلف سنی ، می پردازد . در این میان دوران کودکی ، اهمیت فراوانی داشته و میتوان گفت کودکان ، بزرگترین سرمایه هر کشور ، به حساب می آیند . در حقیقت ثروت یک ملت و کیفیت زندگی جوامع در چند دهه آینده به میزان سرمایه گذاری و نوع تربیت کودکان هر جامعه بستگی دارد . این اهمیت ، به جهات مختلفی می باشد ( که در متن پژوهش ، بحث خواهد شد ) و به همین جهت است که آموزش ابتدایی در کشورهای پیشرفته ، مورد توجه جدی قرار دارد . یکی از مهمترین دلایل این امر ، تأثیر زیاد علم و تر بیت در دوران کودکی و خردسالی است ، به همین جهت است که میگویند : " علم در دوران خردسالی و کودکی ، همچون نقشی بر سنگ است . 8"

بهمین لحاظ ، کشورهای در حال توسعه ، چنانچه بخواهند قدم در راه توسعه بگذارند و به یک توسعه مطلوب و پایدار برسند ، بایستی در راستای توجه به پرورش نیروی انسانی و توجه به ظرفیتهای انسانی ، سرمایه گذاری و توجه لازم را به آموزش و پرورش دوره ی ابتدایی مبذول نمایند.

پاورقی ها

Development countries 1.

2. Developing countries

3. Human capacities

4. Legitimacy crisis

5. Identity crisis

6. Political attitudes

7. Mobilization participation

8- اّلعِلمُ فِی الصَّغَر ، کا لنَّقشِ فِی الحَجَرِ.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد